? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, June 7, 2009

Mana pemuda dan pemudi??

Petang semalam aku duduk berehat diatas buaian yang terletak di halaman rumah setelah seharian berjalan..ketika asyik aku mendengar alunan lagu nasyid,sempat aku menoleh ke jalan,apabila sekumpulan remaja menaiki motosikal berhenti dan berkumpul tidak jauh dari rumahku..Pada mulanya aku tak mengendahkan mereka.."Mungkin kawan-kawan abang #$# kot".bisik didalam hati..

Apabila senja semakin hampir,aku terus masuk ke dalam rumah dan bersiap untuk solat..Tapi aku terleka apabila melihat gelagat remaja lelaki dan perempuan yang berkumpul itu..Mereka tetap berkumpul,bahkan berborak dan ketawa dengan kuatnya..
"deorang nie,tak reti-reti nak sembahyang ke.!!."
"Dah maghrib nie.takkan nak tunggu isyak baru nak sembahyang."Aku berkata sendirian.
Tanpa menghiraukan mereka,aku terus solat..setelah selesai,aku duduk diruang tamu rumah sambil menonton siaran berita.."Dah agak dah..Mesti ade kes baru punye."Tekaan aku tepat,apabila siaran berita itu memaparkan kes rampasan dadah yang melibatkan remaja..

"Ape yang bising-bising kat luar tu?" tanya ibuku yang baru selesai solat..
"Ade ramai budak2 mude kat rumah abang #$# tu.Budak perempuan pun ade." aku jawab.
"Mak,kat taman kite nie takde pencegah maksiat ke?.deorang tu slumber je melepak tak kire laki tak kire perempuan." aku bertanya.
"Bukan takde..Ade,tapi deorang pun de keje lain jugak..deorang pun ade family.." ibuku memanjangkan cerita..
"Bulan puase taun lepas,nak dekat 20 pasangan kene tangkap,siap buat sesi kaunserling dengan keluarge budak2 yang kene tangkap tu lagi..Tapi,ade gak mak ayah yang marahkan pencegah maksiat tu."
"kenape pulak?" aku bertanya..
"Entah la..Mak ayah budak tu marah,deorang kate pencegah maksiat nie sibuk masuk hal deorang."
"Tu sume sebab kurang didikan agame la tu,tak tau hukum-hakam agame..tak takut azab Allah..tak nampak perkare yang baik,sebab nafsu dah tutup mate deorang.."ujar ibu.
"Kamu belajar la elok-elok..Dalami ilmu agame..Kalo kite dalami ilmu agame,jangan la risau..Insya Allah, Allah akan bagi kebahagiaan dunia dan akhirat pade kite." ibu menasihati aku..
"Tak tau la mase kamu dah besar nanti macam mane..Kalau tak di didik ilmu agame dari sekarang,lagi terok la kot." Keluh ibu.

Aku tetap membisu apabila memikirkan apa yang dikatakan ibuku..Mana pemuda dan pemudi yang hendak menegakkan islam?.Mana pemuda pemudi yang akan memimpin negara?.Mana pemuda pemudi yang akan membimbing umat ke jalan yang lurus?.Mana pemuda pemudi yang akan membina semula empayar islam?.

Memang diberitakan Islam akan menang..Memang diberitakan empayar Islam akan terbina..Tetapi takkan kita hanya menunggu saat itu tiba,sedangkan musuh kita telah meratah anak remaja..Musuh kita telah memimpin remaja untuk menjahanamkan islam..Apa kita hanya mahu dan mampu melihat?.

Fikir-fikirkanlah wahai pemuda dan pemudi..

0 ulasan: