? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, November 22, 2009

kepuasan menulis

         Saya sebenarnya bukan orang yang pandai menulis, Idea slalu tidak ada, ilmu jauh sekali,bahasa kadang-kadang tunggang langgang. Suatu petang kira-kira sebulan yang lepas saya duduk di depan laptop konon-konon hendak menulis sesuatu, tapi tak tahu nak tulis apa, saya terfikir “kenapa saya menulis? Kenapa saya buat blog? Apa yang saya nk sebenarnya dengan blog saya itu? dan paling penting ada kah orang yang baca hasil tulisan saya? Kalau ada yang baca sekalipun adakah mereka dapat apa-apa input dan manfaat dari tulisan orang yang jahil ini.  Saya sebenarnya tak layak pun untuk menulis bahkan bakat pun tiada,  ada hati nak jadi blogers” bisik hati kecil saya dan tiba-tiba rasa malu sendiri.Saya tinggalkan laptop dan persoalan begitu sahaja dan terus mencari aktiviti lain untuk saya lakukan pada petang itu.Beberapa hari yang lepas, saya dan tiga lagi rakan minum asir (jus) di warung berdekatan dengan tempat tingal kami. Di yaman ini memang terkenal dengan minuman asir, dimana-mana sahaja asir dijual dan rasanya sangat enak. Kami berempat minum dan berbual macam-macam topic.Salah seorang rakan saya menceritakan tabiatnya yang agak pelik dan pertama kali saya dengar dalam 22 tahun hidup ini.Apa tabiatnya? Dia berceramah seorang diri dengan mp3 milik dia dalam bahasa arab untuk melatih berceramah selain memantapkan bahasa arabnya. Dia juga meniru gaya berceramah syeikh kegemaranya iaitu syeikh Qadi Amroni salah seorang syeikh yang mashur di sini. Kenapa perlu rakam ? untuk melatih bahasa arab dan ceramah tidak perlu rakam, betul tak? tanya saya kepada rakan tersebut. Saya dan dua lagi rakan diam menunggu jawapan si penceramah mp3 itu. Ada beberapa jawapan yang dia bagi tapi saya tidak ingat semuanya, antara jwapan ialah:
1.      Sebangai kenangan untuk diingati selepas pulang di tanah air nanti
2.      Untuk melihat kelemahan dan memperbaikinya
3.      Untuk melihat prestasi Arab dan ceramah

         Saya menyimpulkan jawapan itu bahawa rakan saya membuat rakaman untuk kepuasan diri. Hari yang sama juga saya telah mendapat jawapan bagi persoalan yang tidak saya jawab kira-kira sebulan yang lalu. Saya menulis blog ini untuk kepuasan diri, tidak kira orang baca atau tidak, memberi manfaat kepada pembaca atau tidak yang penting saya lakukan untuk kepuasan diri dan melatih diri untuk saya menulis. Selepas mendapat jawapan ini, tidak ada alas an untuk saya tidak menulis. Saya akan menulis dan terus menulis kerana cita-cita saya dalam penulisan ini amat tinggi. Azam saya tahun depan saya mampu menterjemahkan kitab-kitab Arab ke dalam bahasa Melayu, dan selepas itu saya sendiri mampu mengarang. Alhamdulillah saya ada seorang kakak yang sangat berpengalaman dalam penulisan dan pernah bekerja beberapa tahun di karangkraf sebagai aditor sedia memberikan tunjuk ajar kepada saya. Sebelum ini saya menulis dengan gaya tulisan yang tidak formal tetapi dia nasihatkan saya untuk menulis dengan formal bagi membiasakan diri. Saya ambil nasihat dia untuk tulisan ini dan akan datang Insyaallah.............

0 ulasan: